mRaganiukės teatras. Princesė ir Nykštukas. O. Vaildas

KLASIKINĖ LITERATŪRA IR PASAKOS TEATRE VAIKAMS

Ar klasikinė literatūra ir pasakos vis dar įdomios šiuolaikiniams vaikui? Raganiukės teatras tai patvirtina ir jau 25-erius metus vadovaujasi idėja, kad teatras vaikams – daug daugiau nei nuotaikinga pramoga. Teatras jungia pramogą ir ugdymą, o klasikiniai kūrinių siužetai ir pasakos atveria universalias pasaulio tiesas, be didaktikos ar moralizavimo leidžia patiems vaikams žengti į vertybių pasaulį. Kodėl teatras? Teatras, pasitelkdamas subtilią teatrinių simbolių kalbą, perteikia pasakojimus čia ir dabar, o viena stipriausių jo galių ‒ įtraukiantis vaizdo, judesio ir garsų pasaulis. Žodis teatre įgauna fizinį kūną sukonstruodamas „kitą realybę“ ‒ magišką paralelinį pasaulį, į kurį su malonumu pasineria daugelis mažųjų.

Teatre besilankančio vaiko galvoje nuolat sukasi tik ką matytų vaizdinių ar istorijų nuotrupos. Iš jų kuriasi sava įvykių ar siužeto suvokimo ir vystymosi versija ‒ taip diena iš dienos lavėdamas tiek kūrybiškai, tiek analitiškai, vaikas krypsta gilesnio supratimo link. Ankstyvos pažintys su teatru leidžia tikėtis, kad vaikas su entuziazmu įsitrauks į kultūrinius ir meninius procesus, sugebės rinktis ir atsirinkti, trumpai tariant ‒  mūsų perviršio amžiuje gebės atskirti pelus nuo grūdų. Šiandienos pasaulyje, kuriame technologijos ir virtuali tikrovė užima vis svarbesnę vietą, žmogiškumas, išmintis, vaizduotė tampa ypač reikalingi. Albertas Einšteinas sykį yra taręs: „Jei norite, kad vaikai būtų protingi ‒ skaitykite jiems pasakas, jei norite, kad jie būtų labai protingi – skaitykite labai daug pasakų”.

Laiko patikrinti pasakų ir klasikinės literatūros siužetai pasakoja mums apie amžinas žmogaus vertybines kovas, perduodanekintančius moralinius kriterijus ir apjungia žmonijos patirtį. Ten traukiame ieškoti tiek paguodos, tiek atsakymų, tiek kelti naujų klausimų. Vaiko pažintį su klasika tapusiais literatūros kūriniais (Brolių Grimų pasakomis, Oskaro Vaildo kūryba vaikams, Šarlio Pero pasakomis) galima palyginti su pirmaisiais žingsniais – tai pamatas ėjimui sąmoningumo link. Persikeldamas į teatro kuriamą pasaulį ir keliaudamas jame vaikai mokosi, kad įvykiai, žmonių veiksmai, žodžiai veikiau primena priežasties–pasekmės grandinę, nei pabirus atsitiktinumus. Kadangi siužetai ‒ ne tik tekstai, bet ir potekstės, tenka mokytis sekti ne tik istoriją ir jos seką, bet ir pamėginti suprasti „visa, kas nepasakyta“. Vaikams skirtoje literatūroje dažnai rasime ne vieną krizinį momentą, nutikusį personažui: galbūt tai sprendimas, galintis būti priimtas tik moralės pagalba, galbūt nenumatytas sunkumas, reikalaujantis drąsos, kilniaširdiškumo ar išminties. Šiuose ryškiuose, įtraukiančiuose fikciniuose pasauliuose vaikas gali tapti bet kuo ‒ juk vienas iš geros literatūros privalumų ir yra susitapatinimo, persikūnijimo, skirtingų požiūrių ir stiprių potyrių galimybė. Klasikiniai kūrinių siužetai, pagal kuriuos yra statomi Raganiukės teatro spektakliai, yra kelrodis, padedantis vaikui suvokti pasaulio tvarką, pagalbininkas augant ir bręstant, tampant asmenybe.

Vaikų ir jų tėvelių bei senelių laukiame kiekvieną savaitgalį Teatro Saloje adresu S.Stanevičiaus g. 24. Repertuatrą rasite www.raganiuke.lt.

RAŠYTI KOMENTARĄ