home-pregnancy-test

SUŽINOJOTE, KAD LAUKIATĖS? VALIO! O KAS TADA?

Dažniausiai moterys apie nėštumą sužino namuose atlikusios nėštumo testą, rečiau – netikėtai gydytojo apžiūros metu. Medicininė literatūra rekomenduoja vos sužinojus, kad moteris nėščia, apsilankyti pas gydytoją ginekologą, kuris ultragarsu patvirtins nėštumą, įvertins jo trukmę, o svarbiausia – patikrins, ar embrionas prisitvirtinęs gimdoje, o ne kiaušintakyje (negimdinis nėštumas, kurį tenka pašalinti). Apie nėštumą, jo eigą, priežiūrą ir dar daugiau pasakoja akušerė Agnė Škudienė.

Apsilankėte, patvirtino, kad viskas gerai, išdavė nėščiosios kortelę ir sakė ateiti po mėnesio. O kaip gyventi tą mėnesį? Ar jau laikas užsirašyti į kursus besilaukiantiems?

6weeksKai į mane kreipiasi neseniai pastojusios moterys, abejodamos, ar joms jau laikas eiti į kursus, nes klausimų milijonas, o internete skirtingų ir viena kitai prieštaraujančių nuomonių dar daugiau. Nes gydytojas ginekologas tik apžiūri, į klausimus atsako labai glaustai ir visoms vienodai. Nes mamos patirtis gąsdina, o draugių skiriasi. Nes tiesiog smalsu. Arba baisu… Aš rekomenduoju kursus pradėti lankyti įpusėjus nėštumui, maždaug nuo 20 sav., nes tada jau ima ryškėti pilvukas, realiau suvokiamas nėštumo faktas,  lankant anksčiau – daug informacijos pasimiršta, lankant nėštumo pabaigoje – nebelieka laiko ieškoti atsakymų į kursuose iškilusius klausimus, įsisavinti pateiktas negirdėtas idėjas ir pan.

Tada daugeliui kyla klausimas: „O kaip išgyventi tą pirmąją nėštumo pusę?“. Štai patarimai visoms, kol kas dar slaptoms , nėštukėms.

Pagrindinė problema nėštumo pradžioje – pykinimas, vėmimas, mieguistumas. Ką valgyti? Ko nevalgyti? Ar galima kavos, juk esu siaubingai mieguista?

Pykina iki 90 proc. nėščiųjų, vemia apie 60 proc. Pykinti pradeda apie 4-10 nėštumo savaitę, baigia apie 12-16 savaitę. Kartais pykinimas tęsiasi ir iki 20-22 savaitės. Pykinimo kilmė neaiški, siejama su padidėjusiu chorioninio gonadotropino ir estrogenų kiekiu moters organizme. Jei nėštumo pradžioje moterį ypač vargina dažnas vėmimas, padidėja geležies stokos anemijos rizika nėštumo metu. Nėščiųjų anemija diagnozuojama, jei I ir III trimestruose Hb < 110 g/l, II trimestre Hb < 105 g/l

Patarimai:

  • Valgyti dažnai (kas 2 val.) ir mažomis porcijomis;
  • Išalkus valgyti bet kuriuo metu;
  • Valgyti angliavandenių turintį maistą, vengti riebaus, baltyminio maisto;
  • Gerti pakankamai skysčių;
  • Skysčius vartoti 30 min. po kieto maisto;
  • Valgyti nekarštą maistą ir gėrimus;
  • Valgyti šiek tiek pasūdytas sriubas;
  • Rekomenduojami papildai, reguliuojantys šarmų ir rūgščių pusiausvyrą;
  • Gerti imbiero arbatą, valgyti imbierinius sausainius, saldainius, panašų poveikį gali turėti ir citrinos;
  • Užkandžiams rinkitės keptą arba skustą obuolį, melioną;
  • Kelias savaites nevartoti geležies preparatų;
  • Pavalgius pagulėti;
  • Ryte dar neišlipus iš lovos suvalgyti džiūvėsėlį, atsigerti šaltos ramunėlių, melisos, pipirmėčių arbatos;
  • Papildomai pavartoti vit. B6 (7 d. gerti po 200 mg/dieną, o likusį laiką, kol kartojasi pykinimas, – po 5 mg/dieną).

Kai kurie žolininkai mano, jog rytinį pykinimą gali sukelti hormoninių pokyčių metu moters organizme susidarantys cheminiai šalutiniai produktai. Kasdien vaikščiokite bent po 1,5 km, kad pašalintumėte šiuos toksinus, ir pasistenkite nevartoti prasto maisto, kad organizmas negautų toksinų papildomai.

Svarbu maitintis reguliariai, pilnavertiškai, nebadauti. Pirmuosius du nėštumo mėnesius siūloma vadovautis įprastos maisto pasirinkimo piramidės rekomendacijomis.

Skysčių poreikis: gerti kiek norisi, geriausia vandenį, sultis, pieną ir jo produktus. Riboti kavos, arbatos kiekį. Vengti saldžių gazuotų gėrimų, kitų skysčių, kurie turi daug cukraus.

Patarimai, kaip aprūpinti nėščiosios organizmą pakankamu skysčių kiekiu:

  • Išgerti po stiklinę vandens atsikėlus ryte ir kiekvieno valgymo metu;
  • Gerti po 2 stiklines prieš valgį ir po jo, jei maisto davinyje nėra skystų produktų;
  • Pripildyti dienos normos talpos indą vandens ir išgerti per dieną visą jo kiekį;
  • Gerti iš didesnės talpos puodelių, stiklinių;
  • Dirbant sėdimą darbą laikyti indą su vandeniu šalia;
  • Nešiotis vandens butelį, kad būtų galimybė bet kada atsigerti;
  • Vakare gerti ne prieš pat miegą, nes gali tekti dažnai keltis šlapintis naktį.

Valgyti galima viską, tik reikėtų atidžiau rinktis tam tikrus produktus ir jų paruošimo būdus. Žuvis turėtų būti nedidelė, t.y. ne paskutinė mitybos grandinėje (pvz., kardžuvė, ryklys), kad nebūtų prikaupusi gyvsidabrio. Jūros gėrybės yra tikrai maistingos ir jas vartoti galima, tik būtina gerai termiškai apdoroti, kad nebūtų užkrėstos bakterijomis. Dėl tos pačios priežasties patariama prieš vartojant gerai termiškai apdoroti ir mėsą, kiaušinius (pagrindinis tiramisu ingredientas – žali kiaušiniai!), daržoves.

KAVA

Kofeinas yra diuretikas – skatina skysčių praradimą iš organizmo. Kava taip pat sutrikdo poilsio režimą, slopina geležies įsisavinimą, skatina šlapinimąsi. Su šlapimu pasišalina didesnis skysčių ir kalcio kiekis, tai nepageidaujama nėštumo metu. Kava ankstyvuoju nėštumo laikotarpiu gali sukelti persileidimą. Leistinas kofeino kiekis nėščiąjai – 150 µg per dieną. Tai atitinka 1 puodelį nestiprios kavos.

VEGETARIZMAS

Vegetariškas maistas gali būti toleruojamas nėštumo metu, jei laikomasi profesionalaus dietologo rekomendacijų. Nevartojant mėsos dominuoja augalinė ląsteliena, omega-6 riebalų rūgštys, tačiau trūksta omega-3 rūgščių. Vegetarinėje mityboje labiausiai trūksta vitaminų B12, D ir geležies, todėl II ir III nėštumo trimestre reikia papildomai suvartoti apie 30 mg geležies (geriau įsisavinama su vit. C)

ALKOHOLIS, RŪKALAI, NARKOTIKAI

Alkoholis yra gerai ištirtas teratogenas ir mutagenas. Tyrimais įrodyta, kad saugaus alkoholio kiekio nėštumo metu nėra.

Rūkant:

Puslapiai: 1 2

RAŠYTI KOMENTARĄ